Kombinované pohľady na slovenský film
Film.sk No.07/08/2013

Best of Slovak Film 1921 – 1991 je jedinečná publikácia Slovenského filmového ústavu, ktorá vychádza vo forme katalógu v angličtine. Obsahom vo svetovom jazyku, fotografiami aj grafickým spracovaním vzdáva poctu slovenským filmom a ich tvorcom. Prvých 750 výtlačkov knihy čaká nielen na zahraničných čitateľov a domácich znalcov či študentov jazyka i umenia, ale na každého, kto ju ocení.

Best of Slovak Film 1921 – 1991

Best of Slovak Film 1921 – 1991
(Slovenský filmový ústav, Bratislava, 2013, 204 strán)

Už po prvom prelistovaní katalóg pritiahne oko čitateľa svojím vizuálnym konceptom. Fotografie a texty intenzívne pôsobia ako filmové pozdravy. Čierne a olivovozlaté, sivé a biele farby pozadia uľahčujú orientáciu. Olivovozlatá farba dodáva knihe punc exkluzivity. Ako podklad pre názvy filmov i zoznamy tvorcov (réžia, scenár, kamera, strih, hudba, herci) je vstupnou zlatou bránou a dominantné fotografie z filmov sú kľúčom, ktorý ju otvára. To všetko prispieva k „festivalovému“ efektu.

Názov publikácie napovedá, že kľúčom k jej vzniku bol výber najlepších slovenských filmov dvadsiatych až osemdesiatych rokov minulého storočia. Poprední slovenskí filmoví vedci – Václav Macek, Jelena Paštéková, Martin Ciel, Peter Michalovič, Mária Ferenčuhová, Martin Kaňuch – vybrali 35 titulov. Autorom úvodu a textov k filmom je anglický filmový historik, univerzitný profesor, programový poradca Londýnskeho filmového festivalu Peter Hames. Tak sa skombinovalo slovenské s anglickým, pohľady zvnútra s pohľadom zvonku. Katalóg je rozdelený na časť o filmoch a časť o režiséroch.

V úvode sa Hames dotkne problému cudzincov, ktorý sa týka rozoznávania slovenského a českého, preletí filmovou históriou od čias československých produkcií s oscarovým Obchodom na korze (1965), zachytí rôzne tvorivé prepojenia i koprodukcie, vyzdvihne skutočnosť, ako Uhrovo Slnko v sieti (1962) predznamenalo novú vlnu, pripomenie vzlety i pády po roku 1968, spomenie zakázané filmy, ťažkosti po vyhlásení samostatnosti v roku 1993 i nové filmy až do súčasnosti.

Škoda len, že texty k filmom sú také krátke – festivalové. Stačilo by využiť miesto vedľa ukážok z mediálnych ohlasov a zvýšila by sa šanca rozoznať viacej detailov z pohľadu ostrovana na naše filmy. Akoby tu však bola obava z náročnosti prvého stretnutia zahraničného čitateľa so slovenskou kinematografiou.

Zoradenie titulov podľa roku výroby otvára pohľad na jednotlivé desaťročia. Výber uvádza prvý slovenský dlhometrážny hraný film Jánošík (1921) bratov Siakeľovcov, nasleduje Plickova Zem spieva (1933) a prichádza veľký skok až k Bielikovmu filmu Štyridsaťštyri (1957). V šiestej dekáde nájdeme 14 snímok, to je skoro polovica z výberovej tridsaťpäťky. V spoločnosti filmov Barabáša, Solana, Uhra, Jakubiska, Hanáka, Havettu zarezonujú aj Grečnerov Drak sa vracia (1967), Plichtov Šerif za mrežami (1965) či Krivánkov Deň náš každodenný (1969). Tu sa ukazuje jeden zo zámerov „zviditeľniť“ menej „videné“ filmy. A v 35-ke nechýbajú ani zástupcovia animovanej tvorby, presnejšie Kubalov Zbojník Jurko (1976) i jeho Krvavá pani (1980). Výber toho naj uzatvára a zároveň novú dekádu otvára Šulíkova Neha (1991).

V druhej časti katalóg predstavuje profily režisérov 35 filmov – ich biografie, filmografie, hlavné ocenenia a portrétne fotografie.

Máte svoj zoznam najlepších slovenských filmov? Teraz si ho môžete vytvoriť a porovnať s výberom slovenských filmov rokov 1921 až 1991, ktorý obsahuje táto kniha. Zatiaľ je to u nás jediná publikácia svojho druhu, darček k 50. výročiu vzniku Slovenského filmového ústavu.