Na veľkú drámu stačia dva dni
Film.sk No.07/08/2013

České kiná dokážu naplniť aj české filmy. Aj preto kinematografia našich susedov chrlí toľko domácich titulov. Zároveň má režisérov, na ktorých sú diváci zvedaví a na ich filmy chodia v desaťtisícoch. Jan Hřebejk k takým patrí bez akýchkoľvek pochybností. Do našich kín prichádza 29. augusta jeho najnovší film Líbánky, ktorý vznikol v česko-slovenskej koprodukcii.

Kauza Cervanováfoto: Forum Film Slovakia

Jan Hřebejk nie je režisér, ktorý bojuje o uznanie kritiky. Zaujímajú ho diváci, ktorí z jeho filmov spravili povinnú súčasť sviatočných večerov. V posledných rokoch zažíva mimoriadne tvorivé obdobie. Čo mu dodáva energiu prichádzať aspoň raz ročne s novým filmom? „Rozkoš z tvorby a vidina platu. Realizácia filmu je pre mňa doteraz tým najzábavnejším a najzmysluplnejším možným trávením času. A z platu žijem ja aj moja rodina. Takže tvorba filmov je pre mňa nevyhnutná v mnohých významoch tohto slova. Nič iné na takej úrovni robiť nedokážem.“ Svojím najnovším filmom Líbánky ukončuje Hřebejk úspešnú trilógiu príbehov zo súčasnosti, ktorá sa začala filmom Kawasakiho ruže (2009) a pokračovala Nevinnosťou (2011). Ku všetkým trom napísal scenár Hřebejkov dlhoročný spolupracovník Petr Jarchovský. „Zmiešali sme vypočuté, prežité a fantáziu so zamaskovaným percentom odkukaného,“ opisuje Hřebejk ústredný motív svojej novinky, ktorá sa odohráva počas svadobnej oslavy.

Na veľkú drámu stačia aj dva dni. Tereza a Radim tvoria napohľad harmonický pár. Obaja majú za sebou nevydarené manželstvá, no rozhodnú sa začať odznova. Nič nenasvedčuje tomu, že svadba nedopadne presne podľa predstáv novomanželov. Na svadobnej hostine sa však objaví nezvaný hosť. Okamžite si získa sympatie prítomných, no nikto netuší, odkiaľ vlastne prišiel. Priniesol so sebou tajomstvá z minulosti, ktoré by nikdy nemali vyjsť na povrch.

Hřebejk sa v tomto prípade inšpiroval filmami Ingmara Bergmana, presnejšie tými zo sedemdesiatych rokov. V hlavných úlohách jeho filmu sa predstavia Aňa Geislerová, Stanislav Majer, Kristýna Nováková-Fuitová a Jiří Černý. „O trojici Aňa, Standa Majer a Jiří Černý som nepochyboval. Nerobil som alternatívne kamerové skúšky, ale nepísali sme film pre konkrétnych hercov. Nikdy to tak nie je.“ A na čo sa jeden z najúspešnejších českých režisérov súčasnosti sústredil pri nakrúcaní najviac? „Na dávkovanie tajomstva a zobrazenie psychologického rozpoloženia postáv. Na pôsobivé, a pritom nenápadné výtvarné riešenie, pri čom mi boli dobrými spolupracovníkmi kameraman Martin Štrba, kostýmová návrhárka Katarína Štrbová a architekt Jan Kadlec.“ Ak váhate, či sa na Líbánky vybrať do kina, možno pomôže režisérova charakteristika snímky: „Je to čiastočne autobiografický film o ľudskom svedomí. Ale to neznie veľmi propagačne. Takže je to dosť hustá historka zo svadby!“

Líbánky (Líbánky, r. Jan Hřebejk, Česko/Slovensko, 2013)
• celkový rozpočet filmu: 25 000 000 Kč/približne 1 080 000 eur (podpora z AVF: 40 000 eur)
• počet kópií, v ktorých sa film bude distribuovať v slovenských kinách: film bude uvádzaný na DCP nosičoch