JÁN KADÁR
Film.sk No.04/2013

Aj po takmer päťdesiatich rokoch sa dá povedať, že členovia americkej filmovej akadémie nestúpili vedľa, keď udelili Oscara snímke Obchod na korze (1965). Stále je to silný film, ktorý sa neraz spomínal aj v tunajšej rubrike Moje obľúbené slovenské filmy. Jeho spolutvorca Ján Kadár by sa v apríli dožil 95 rokov.

Štefan Uherfoto: archív SFÚ

Rodák z Budapešti vyrastal na Slovensku a vysokoškolské štúdiá začínal v Prahe na Karlovej univerzite, kým dobrovoľne nevymenil právo za film – zlákala ho totiž novootvorená Škola umeleckých remesiel v Bratislave. V nej pobudol iba krátko a vzápätí do života mladíka židovského pôvodu prudko zasiahla vojna. Po jej skončení sa však Kadár vrátil k filmu a začínal prácou na dokumentárnych a strihových snímkach. Na svoj celovečerný hraný debut si počkal do roku 1949, keď nakrútil veselohru Katka. A treba poznamenať, že to bol jeho samostatný režijný projekt. Už čoskoro sa totiž vydáva na dráhu tandemového tvorcu a zo spolupráce s českým kolegom Elmarom Klosom vzíde osem celovečerných filmov. Vrátane oscarového Obchodu na korze, ale aj titulov Hudba z Marsu, Smrt si říká Engelchen, Obžalovaný či Túžba zvaná Anada.

Obchod na korze je ukážkou skvelo fungujúcej kombinácie silného príbehu, rozprávačskej a inscenačnej zručnosti a hereckého majstrovstva. Podľa filmového historika Václava Maceka, ktorý o Kadárovi napísal knihu, mal podstatný podiel na práci s hercami i rozhodujúce postavenie pri samotnom nakrúcaní práve Klosov partner. Kadár v jednom z rozhovorov prezradil, že nakrúcanie vedie on a Klos pôsobí ako „pozorovateľ“, „kritik“ a istiaci prvok, kým na strihu pracuje Klos a on je „kontrolór“.

Obchod na korze sa vracia do obdobia slovenského štátu cez neblahý osud stolára Tóna Brtka (hrá ho Jozef Kroner), ktorý nastupuje cestu „nesmelého arizátora“ a netuší, že namiesto pokojnej prosperity zakúsi muky neistoty, hnevu a výčitiek svedomia. Od pospolitej úctivosti v uliciach mesta sa cez ústupky „malých“ prepracúvame až k otupujúcim výkrikom tých, ktorí sa vžili do úloh mocných. A tvorcovia nás napokon nemilosrdne zatlačia dovnútra obchodu, do iskrivého dusna medzi židovskou starenkou Lautmanovou (Ida Kamińska) a Brtkom s jeho zúfalými výpadmi.

Kadár bol aj držiteľom Zlatého glóbusu, ale táto cena sa už spája s celkom inou životnou etapou režiséra – získal ju za film Čo mi otec naklamal (1975), ktorý nakrútil v Kanade, bez účasti Elmara Klosa, v úplne nových, ťažko znášaných podmienkach. Kadár sa totiž koncom šesťdesiatych rokov dostal s pracovným povolením do Ameriky, no vrátiť sa už nechcel a stal sa emigrantom. Za Atlantikom nakrútil aj snímky Anjel Levine (1970), Modrý hotel (1974), Mandeľštamova svedkyňa (1975) či Iná strana pekla (1978). Zomrel v Los Angeles 1. júna 1979.

z ponuky predajne KLAPKA.SK:
Václav Macek: Ján Kadár (aj anglická verzia knihy)
DVD Katka, 10 DVD Boxset 40. – 50. rokov
(viac na www.klapka.sk)