Svet, kde chýba zmysel
Film.sk No.03/2009

Po precitani spalte
foto: Palace Pictures

Po mrazivej, (žánrovo) eklektickej eseji o podobách násilia ponúka zohratá súrodenecko-autorská dvojica Joel a Ethan Coenovci ľahší útvar. Stredobodom ich rozprávania je jednoduchá linka o starnúcom agentovi CIA Osbournovi Coxovi (John Malkovich) a stratených (ako inak – prísne tajných!) dátach. Tie skončia v nepovolaných rukách prihlúpleho trénera z posilňovne Chada (Brad Pitt) a jeho kolegyne Lindy (Frances McDormand) a hra na vydieranie sa môže začať. A to sme ešte nespomenuli Harryho (George Clooney), milenca Katie (Tilda Swinton), manželky Osbourna, dôstojníkov CIA či Rusov...

Hlavným príznakom sveta nového filmu Coenovcov je absencia zmyslu. Celkom tu chýba prvok, ktorý by odôvodnil konanie postáv či organizoval ich vzájomné interakcie. „Hrdinovia“ sa často stretávajú bez toho, aby sa vopred poznali. Na druhej strane sú takí, čo majú možnosť pozerať sa na absurdnú sieť akcií a vzťahov zhora, čím im je dopriata možnosť vidieť zvláštne chaotické hemženie v jeho celistvosti (dôstojník s kamennou tvárou J. K. Simmonsa), no tí sú zároveň odkázaní na konštatovanie vlastnej neschopnosti porozumieť dianiu. Za daných okolností nie je možné predpovedať vývoj zápletky – v konečnom dôsledku sa môže stať naozaj čokoľvek, príbeh sa posúva dopredu podľa princípu hry bez vopred stanovených pravidiel.

Hoci tvorcovia vo filme využívajú schémy špionážneho trileru, pracujú s nimi sebareflexívne. Tok rozprávania je neustále narúšaný, či už priamymi komentármi z úst (ne)zúčastnených alebo prekračovaním žánrových noriem. Realistické čítanie diela zákonite zlyháva. Funkcie všetkého a všetkých sú vymedzené, veci a ľudia majú splniť svoj účel, a tak majú posunúť dej o kúsok dopredu. Diváci však účelnosť postáv nevedia vopred odhadnúť a spoznávajú ju až ex post. V spomínanom predchádzajúcom opuse Coenovcov Táto krajina nie je pre starých boli hlavní (anti)hrdinovia nositeľmi významu (resp. významov), v novinke Po prečítaní spáľte je ich pôsobenie obmedzované práve funkčnosťou, resp. nemožnosťou prekročiť tento rámec.

Po precitani spalte
foto: Palace Pictures

Samotnú kapitolu tvorí humor vo filme. Situačné vtipy Coenovci dopĺňajú či kombinujú s verbálnymi a pri oboch druhoch využívajú rôzne zdroje. Ako jeden z najvďačnejších sa ukazuje moment prekvapenia, náhodná a nečakaná situácia („Ale prečo, preboha, by to zaniesli Rusom?“), pričom svojrázne charaktery často slúžia ako dobrá zámienka na jej rozohratie (aj tu sa odzrkadľuje prísna utilitárnosť v budovaní postáv). Spomenúť treba aj ironickú prácu s klišé a stereotypmi: poučenému divákovi môže obohatiť spektrum zábavy o ďalší rozmer.

Po technickej stránke niet tvorcom prakticky čo vyčítať. Čo sa týka hercov, všetkých hlavných protagonistov s výnimkou Tildy Swinton mali Coenovci údajne na mysli už pri písaní scenára (ten, mimochodom, vznikol už počas prác na filme Táto krajina nie je pre starých). Vlastne sa ani nemusia príliš usilovať: prejav hercov je vo veľkej miere obsiahnutý už v tom, ako sú obsadení (napríklad Brad Pitt – celkom proti typu playboya alebo alfa samca, ktorých často stvárňuje).

Je na mieste poznamenať, že Coenovci celkom otvorene koketujú s mainstreamom. Pohrávajú sa s ustálenými postupmi, miestami sa im láskavo vysmievajú, no nepúšťajú sa do experimentovania a vynachádzania nových ciest. Výsledkom je kvalitná a inteligentná zábava, nie príliš jednoduchá ani zložitá. Vo filmárskych kruhoch príliš veľa vody nenamúti, no pozerá sa na ňu príjemne.

Po prečítaní spáľte
(Burn After Reading, USA / V. Británia / Francúzsko, 2008)
Réžia: Joel Coen, Ethan Coen. Scenár: Joel Coen, Ethan Coen. Kamera: Emmanuel Lubezki. Hudba: Carter Burwell. Strih: Roderick Jaynes [J. Coen, E. Coen]. Hrajú: George Clooney, Frances McDormand, John Malkovich, Tilda Swinton, Richard Jenkins, Brad Pitt, Elizabeth Marvel, David Rasche, J. K. Simmons a ďalší. Minutáž: 96 min.