Festival na brehu Dunaja
Film.sk No.1/2004

V pätnástich programových sekciách sa počas deviatich dní odprezentovalo 192 celovečerných, stredometrážnych a krátkych filmov, premietaných v bratislavskom multiplexe Palace Cinemas. Okrem toho bolo v špeciálnom Kine Orange Imax Bratislava uvedených päť veľkoformátových snímok. Nechýbalo množstvo ľudí – bežných divákov, novinárov, zahraničných hostí a osobností z oblasti filmu a kultúry. Tieto údaje sa spájajú s jubilejným 5. MFF Bratislava, ktorý sa konal v dňoch 28. novembra – 6. decembra.

Festival predstavil tradičné sekcie, no okrem toho ponúkol aj nové zaujímavé témy. K najatraktívnejším určite patrila kategória Focus, ktorá sa venovala téme Film a hudba – videoklipy od Lyncha po Šulíka. V nej sa premietali klipy od Spikea Jonzea, Akiho Kaurismäkiho, Davida Finchera, Wima Wendersa alebo Martina Šulíka. Novinkou tohtoročného festivalu bola sekcia Best of the Best Shorts a ako prezrádza názov, ponúkla výber najlepších krátkych filmov zo svetovej produkcie. Ich kvalita bola overená viacerými filmovými festivalmi, pretože do tejto sekcie sa dostali len tituly, ktoré už získali nejakú cenu. Medzi najvýraznejšie patrili napríklad Fast Film, Láska je zákon, Leonard alebo K-G pre zlepšenie alebo zhoršenie.

Bratislavský festival bol dôkazom toho, že nórska kinematografia prežíva svoje významné obdobie, ktoré sa neprejavuje len množstvom nakrútených snímok, ale aj ich kvalitou. Už tradične dobre zostavená bola sekcia Proti prúdu, ktorá prezentovala filmy, orientované proti konvenciám mainstreamovej tvorby. Pozornosť si nepochybne zaslúžili tituly Tučné dievča, Dom bláznov, Štikútka, Otec a syn alebo Albín menom Nói. Potešil aj najnovší film režiséra Tsai Ming-lianga s názvom Zbohom, Dragon Inn, ktorý sa odvíja, resp. prúdi v pomalom obrazovom tempe s dôrazom na kompozičné vzťahy objektov v spolupráci s farbou a svetlom. Táto snímka je považovaná za jedno z najlepších diel súčasnej kinematografie. Po úspešnej snímke Psie dni, ktoré bratislavský festival prezentoval už pred dvoma rokmi, sa rakúsky režisér Ulrich Seidl tento rok predstavil s dokumentárnym filmom Ježiš, ty vieš. Rozprávanie je poskladané z veľmi autentických a zároveň hlboko intímnych výpovedí veriacich ľudí. Rakúska kinematografia na seba upozornila aj v súťažnej sekcii, a to titulom Boj. Výbornou súčasťou programovej ponuky boli aj súťažné Drobné snehové vločky, animované Trio z Belleville, japonský titul Prekvapivý príbeh alebo Kitanov Samuraj. Ku cti organizátorom slúžil aj fakt, že sa im na festival podarilo zabezpečiť štvoricu filmov, ktoré neskôr získali prestížne ocenenia na udeľovaní cien Európskej filmovej akadémie, boli to snímky Good bye, Lenin!, Dogville, Bazén a Návrat. Mediálnou návnadou festivalu bola herečka Anita Ekberg, ktorá nielen kývala, zdravila a rozdávala úsmevy, ale zároveň uviedla legendárny film Federica Felliniho Sladký život.

Festival upozornil aj na najnovšie projekty slovenských a českých tvorcov. V špeciálnej sekcii sa premietali filmy s rokom výroby 2002 alebo 2003. Patril medzi ne aj invenčný celovečerný dokument Petra Kerekesa 66 sezón, komorný film Michaely Pavlátovej o rozpadávajúcom sa manželskom vzťahu Neverné hry, česká komédia Davida Ondříčka Jedna ruka netleská alebo Mazaný Filip Václava Marhoula. Režisérka Andrea Horečná uviedla svoj absolventský film Tak dávno som ti nenapísala a predstavil sa aj Jaro Vojtek s dokumentárnou snímkou Blázonko. Veľké očakávania vzbudzoval nový slovenský celovečerný film herečky, režisérky a producentky Zity Furkovej Jesenná (zato) silná láska. Film sa inšpiroval literárnou predlohou Rudolfa Slobodu a v hlavných úlohách príbehu o zvláštnej láske unaveného skladateľa a tajomnej mladej poetky sa predstavili Jozef Vajda a česká herečka Ester Geislerová.

Primárnou sekciou festivalu bola tradične Medzinárodná súťaž prvých a druhých hraných filmov. Osemnásť snímok sa ocitlo pod drobnohľadom troch odborných porôt – Hlavnej, Ekumenickej a poroty FIPRESCI. Divácku cenu získala snímka Horí! režiséra Pjera Žalicu. Medzinárodná porota udelila tri Zvláštne uznania – za réžiu, produkciu a scenár si ho vyslúžil afgánsky koprodukčný film Osama Sedigha Barmaka, za expresívny čiernobiely výraz kamery bol ohodnotený Oleg Lukičev (ruský film Posledný vlak) a Zvláštne uznanie za herecký výkon získala mladá Evan Rachel Wood z americko-britskej snímky Trinástka režisérky Catherine Hardwicke. Cena Ekumenickej poroty putovala tadžickému koprodukčnému filmu Anjel na pravej strane Džamšeda Usmonova a porota FIPRESCI najvyššie klasifikovala taliansky titul Ostrov Costanzy Quatriglio. Cenu za najlepší mužský herecký výkon získal Maruf Pulodzoda, predstaviteľ filmu Anjel na pravej strane. Snímka bola charakteristická najmä neidealizovaným obrazom reality, ktorá rozhodne nevydáva len pozitívne impulzy. Cenu za najlepší ženský herecký výkon získala Kateřina Holánová vo filme Nuda v Brne za interpretáciu mentálne postihnutej dievčiny, ktorá túži po prvom sexuálnom dobrodružstve. Holánová zvládla zložitú úlohu profesionálne, bez toho, aby postavu karikovala extrémnym telesným prejavom, dokázala jej dodať potrebnú dávku naivity, nevinnosti a túžobného očakávania, ktoré sa nezastaví pred ničím. Zvláštna cena za réžiu bola udelená Li Yangovi za film Slepá šachta, ktorý sa stal obľúbeným aj medzi festivalovými divákmi. Grand Prix za najlepší film nakoniec porota udelila českej komédii Vladimíra Morávka Nuda v Brne. Morávek využíva často variované motívy českej kinematografie, teda bizarné rozhovory na banálnu tému, absurdné a smiešne trápne situácie, groteskne čudácke charaktery atď. Zdá sa, že tento druh humoru je stále obľúbený. Toto príznačné špecifikum českej tvorby je zároveň jej „vývozným artiklom“.

Ďalší ročník MFF Bratislava sa napriek niektorým (oprávneným) pripomienkam skončil úspešne a opäť rekordne. Zdá sa, že jeho presunutie do Auparku mu zabezpečilo väčšiu atraktívnosť, lepšiu prístupnosť a zvýšenú návštevnosť.