Ján PIROH
(17. 12. 1946 – 30. 1. 2003)
Film.sk No.3/2003

Dňa 30. januára 2003 zomrel režisér, scenárista a kameraman Ján Piroh, ktorý sa významne zapísal do slovenskej kinematografie predovšetkým dokumentárnymi filmami s horolezeckou tematikou a zobrazovaním života a krajín na iných kontinentoch. Svoje reportážne rozprávanie vždy posúval do zaujímavejších obrazových polôh a nikdy nebol len pozorovateľom...

Režisér, scenárista a kameraman Ján Piroh vyštudoval odbor umeleckej fotografie na SŠUP v Bratislave (1961 – 65). Po jej ukončení sa dva roky pokúšal dostať na FAMU, kde ho na odbor filmovej a televíznej kamery prijali v roku 1969. Absolvoval v roku 1973. Piroh začínal ako kameraman v Spravodajskom filme Štúdia krátkych filmov v Bratislave a v rokoch 1973 – 82 sa podieľal na tvorbe filmových žurnálov Týždeň vo filme a Sonda. Spolupracoval s Igorom Dobišom, Štefanom Bujnom, Mikulášom Fodorom, Ludovítom Veselým a i. V roku 1976 nakrútil svoju prvú samostatnú reportáž Výstup na Rysy (Sonda č. 9/76). Spravodajská skúsenosť výrazne ovplyvnila aj jeho dokumentárnu tvorbu, debutoval filmovým portrétom o majsterke športu Anne Matouškovej 22+4 (1978). Výrazným zlomom v Pirohovej filmografii sa stal jeho prvý celovečerný dokument Kangchenjunga, ktorý nakrútil v roku 1981. Film autenticky zachytáva horolezeckú expedíciu na tretiu najvyššiu horu sveta a priniesol mu niekoľko významných medzinárodných ocenení. K horolezeckej tematike sa vrátil aj vo svojom hranom filmovom debute Sagarmatha (1988).

Okrem vlastnej tvorby spolupracoval Ján Piroh ako druhý kameraman predovšetkým na hraných filmoch režiséra Juraja Jakubiska Dovidenia v pekle, priatelia (1970/90); Tisícročná včela (1983); Pehavý Max a strašidlá (1987). Jeho tvorba do roku 1990 predstavuje cca 30 krátkych dokumentárnych filmov, 350 spravodajských šotov, jeden celovečerný dokumentárny a jeden hraný film. V rokoch 1992 – 94 pracoval v STV Bratislava a od roku 1995 nakrúcal dokumentárne filmy pre Českú televíziu a českú filmovú spoločnosť Febio.

Ján Piroh bol tvorcom, ktorého tvorba výrazne i významne obohatila slovenskú kinematografiu. Rozhovory s ľuďmi, ktorí ho poznali osobne, ma presvedčili o tom, že mnohým bude chýbať nielen ako tvorca.